رنگ آمیزی مخزن با PHاسیدی

جهت رنگ آمیزی مخزن با PHاسیدی، باید از رنگ های پایه اپوکسی اصلاح شده با فنول استفاده کنیم. شرکت رنگ رادین مرکز مشاوره و فروش انواع رنگ های صنعتی و ساختمانی در خدمت شما می باشد. آدرس فروشگاه: شادآباد، خیابان الغدیر، خیابان وثوقی، خیابان عباس مختاری، نبش کوچه ی شیرین یکم، پلاک 45، فروشگاه رنگ رادین

پوشش مناسب برای رنگ آمیزی مخزن با PHاسیدی

مواد اسیدی خورندگی بالایی بر روی انواع سازه های فلزی و بتنی ایجاد می نمایند. برای لوله ها، مخازن و در کل سطوح در معرض مواد و یا بخارات اسیدی باید حتما از پوشش های مناسب ضد اسید استفاده کنیم تا سازه از پوسیدگی در امان بماند. نوع پوشش با در نظرگیری PHاسیدی انتخاب می شود.

در نظر داشته باشید که معیار PH تنها راه اندازه گیری میزان خورندگی نمی باشد. اسیدهای آلی دارای گروه کربوکسیل نیز PH پایینی حتی گاهی 1 نشان می دهند در حالیکه خورندگی کمی دارند. اسید های معدنی با PH پایین اسیدهایی با خوردگی بالا محسوب می شوند. به طور کلی توانایی آزاد سازی یونH مثبت می تواند معیار اسیدی بودن را نشان دهد. در اسید آلی هر چند این یون آزاد می شود ولی هنوز جاذبه ی خوبی با یون کروکسیل دارند و به همین علت با مولکول آب یا حلال واکنش کمی داده و خورندگی کم می شود.به طور مثال در اسیدهای خیلی غلیظ نیز خوردگی کمی می بینیم چون به علت کمبود آب در ساختارشان قدرت آزاد سازی یون را ندارند.  حال در ادامه به بررسی انواع رنگ های مناسب می پردازیم:

رنگ اپوکسی پلی آمید برای سازها در معرض اسید ضعیف

سازه های فلزی و بتنی در معرض اسید هایی با PHبین 5تا 7 و با درصد خورندگی کم می توان از رنگ های اپوکسی پلی آمید استفاده کنیم. این پوشش ها بر پایه ی رزین اپوکسی با مقاومت شیمیایی بالا و هاردنر پلی آمید تولید می شوند. ضخامت اجرایی این پوشش از 50تا 70 میکرون فیلم خشک می باشد. در سازه های بتنی جهت اشباع سطح از یک دست سیلر اپوکسی بعنوان پرایمر استفاده کنید. در سازه های فلزی و فولادی از آستر ضد زنگ زینک ریچ اپوکسی+لایه میانی هایبیلد و یا MIO جهت حفاظت کامل از مخزن استفاده نمایید. این سیستم رنگ آمیزی سطحی با ضخامت بالای رنگ ایجاد می نماید و به همان ترتیب خورده شدن رنگ مدت زمان طولانی تری طول خواهد کشید.

پوشش اپوکسی فنولیک برای سازه های در معرض مواد اسیدی با خورندگی متوسط

در سازه هایی که در معرض مواد اسیدی با PH بین 2تا 5 قرار دارند و خوردگی متوسطی در سازه حس می شود، یکی از بهترین پوشش ها رنگ اپوکسی فنولیک می باشد. این محصول دارای رزین اپوکسی اصلاح شده با ماده ی فنول می باشد. فنول ماده ای است که مقاومت اسیدی عالی از خود نشان می دهد. رزین اپوکسی نیز مقاومت شیمیایی و رطوبتی عالی دارد. با قرارگیری این دو ماده کنار هم ساختاری بسیار مقاوم در برابر نفوذ مواد اسیدی به سطح سازه فراهم می شود. هاردنر این رنگ از نوع پلی آمینو-آمید است. رنگ درصد جامد نسبتا بالایی دارد و با ضخامت فیلم خشک 150تا 200 میکرون اجرا می شود.

در سازه های بتنی از سیلر اپوکسی جهت زیرکار استفاده کنید و در سازه های فلزی از آستر ضد خوردگی و ضد اسید مخصوص استفاده شود. این رنگ آستر نیز بر پایه ی رزین اپوکسی فنولیک ساخته شده و سد حفاظتی و ضد خوردگی عالی در برابر نفوذ عوامل خورنده فراهم می آورد.

رنگ اپوکسی گلس فلیک برای سازه های در معرض اسید قوی و با خوردگی بالا

اسید های قوی مانند اسید سولفوریک، اسید نیتریک، تیزاب، اسیدهای معدنی مانندHF همگی وقتی با غلظت های متوسط و زیاد باشند خوردگی شدیدی در سطح سازه ایجاد می نمایند. PH این اسید ها معمولا زیر 2 است. برای سازه های در معرض چنین موادی یکی از بهترین رنگ ها، پوشش های اپوکسی گلس فلیک نوالاک هستند. این محصولات نیز دارای رزین اپوکسی فنولیک هستند و جهت اصلاح آن و افزایش مقاومت اسیدی از ذرات پودر شیشه در داخل آن استفاده می شود.

همانطور که میدانیم شیشه از گروه مقاوم ترین رنگ ها در برابر مواد اسیدی می باشد. هاردنر این رنگ از نوع پلی آمین است و معمولا با ضخامت فیلم خشک بین 500تا 1000 میکرون اجرا می شود. این محصول بصورت سلف پرایمر اجرا می شود.

به طور کلی در اجرای پوشش های ضد خوردگی اسیدی هر چه زیر سازی بهتر انجام شود به همان نسبت دوام رنگ طولانی تر خواهد شد. بهتر است تا رنگ ها را با ضخامت بالایی اجرا کنیم. با گذشت زمان و قرارگیری سازه در معرض اسید هر ساله بخشی از رنگ خورده می شود تا اینکه بطور کامل تمام شود و به سطح سازه برسد. پس اجرا با ضخامت مناسب می تواند مدت دوام رنگ را افزایش دهد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و خرید محصول با مهندس محمدخانی تماس بگیرید.

ثابت:02144377126

همراه:09129687674

 

رنگ آمیزی مخزن با PHاسیدی

رنگ ضداسید

 

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 5 / 5. تعداد رأی: 2

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما