روش رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

در مقاله ی زیر روش رنگ آمیزی ورق گالوانیزه جهت محافظت از را فلز ارائه می کنیم. مشاوران شرکت رنگ رادین، نمایندگی رسمی روناس در تهران، در خدمت شما می باشند.

روش رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

فلزات آهنی را می توانیم درون محلول روی بغلتانیم و با این روش آن را  گالوانیزه کنیم. فلز روی موجود در سطح فلز، حفاظت کاتدی عالی از آن می کند. به این ترتیب که در طول فرآیند خوردگی سازه، به دلیل میل به اکسایش بیشتر روی نسبت به آهن، ابتدا عوامل فرسایش ذرات زینک را می‌خورند و با این روش فلز زیرین کاملا سالم باقی می ماند. برای افزایش عمر بیشتر فلز گالوانیزه، بهتر است تا از پوشش های رنگی مخصوص بر روی آن استفاده کنیم که در ادامه به بررسی پرداخت سطح و نیز انواع رنگ ها می پردازیم:

چطور سطح گالوانیزه را جهت رنگ آمیزی آماده کنیم؟

  • سطح مذکور به دلیل مرتب بودن فلزات روی موجود در سطح فلز بسیار صیقلی می باشد و به همین دلیل  نمی توانیم رنگ را بخوبی بر روی آن بنشانیم. بنابراین باید سطح را آماده کنیم؛
  • معمولا فلز گالوانیزه دارای برفک های سفیدی می باشد که همان اکسید روی است پس ابتدا آن را با استفاده از سنباده نرم کاملا تمیز کنید.
  • در مرحله ی بعد سطح را با مواد  قوی مانند وایتکس شستشو دهید.
  • سپس با پاشیدن ماده ای اسیدی مانند سرکه سفید سطح را اندکی زبر کنید. این ماده باعث خوردگی سطحی و ناچیز می شود و سطح را جهت رنگ آمیزی آماده می نماید.

رنگ آمیزی با استفاده از رنگ اپوکسی و یا پلی اورتان

در صورتی که سازه ی فلزی در محیط بیرون و آفتاب خور است باید از رنگ های پلی اورتان استفاده کنیم. اگر سازه در محیط داخل است رنگ اپوکسی گزینه ی بهتری می باشد. از یک دست آستر مخصوص سطح  جهت چسبندگی بیشتر رنگ به فلز  با نام واش پرایمر و یا اپوکسی تای کوت استفاده کنید. آستر واش پرایمر دارای  اندکی اسید فسفریک است که باعث ایجاد خوردگی سطحی می شود و در نتیجه سطح فلز را جهت اعمال رنگ رویه و چسبیدن آن آماده می سازد.

نکته: به یاد داشته باشید که هرگز از آسترهای غنی از روی بر روی فلز گالوانیزه استفاده نکنید. میل به اکسایش فلز روی موجود در سطح فلز بیشتر از ذرات روی موجود در زینک ریچ می باشد بنابراین ذرات روی فرآیند اکسیداسیون را بصورت وارونه انجام می دهند و ابتدا عوامل اکسایش فلز روی موجود در سطح فلز را از بین می برند  که این خود باعث سریع تر شدن فرآیند خوردگی خواهد شد.

اجرای پوشش گالواکوت یا همان زینکا بر سطح فلز گالوانیزه

پوشش هایی با درصد بالایی از پودر روی در بستر رزین اپوکسی، رنگ هایی بسیار مقاوم در برابر خوردگی هستند. شرکت های رنگسازی این محصولات را با روش هایی خاص تولید می نمایند و در نتیجه می توانیم آن ها را بصورت  مستقیم بر سطح گالوانیزه، اجرا کنیم. بر خلاف زینک ریچ، میل به اکسایش فلز روی موجود در پوشش گالواکوت بالا می باشد و به اصطلاح فلزی فعال است و به همین دلیل محافظت کاتدی عالی از سطح فلز می نماید. در این فرایند جریان الکترون ها قطب آند و کاتد ایجاد می نمایند که جریان الکترونی بسیار بالایی در سطح فلز بوجود می آورند. این امر  از فلز زیرین حفاظت می نماید که در صورت بروز  ترک بر سطح فلز، خوردگی از آن نقطه اتفاق نیفتد.(برخلاف زینک ریچ)

شرکت رادین پوشش زینکا را به دو صورت رنگ و اسپری موجود دارد که این محصول جهت لکه گیری و نیز پوشاندن نقاط جوش و… مفید می باشد. فام رنگی رنگ زینکا( 6 کیلویی) طوسی مات و رنگ اسپری زینک ( 500 میل)  طوسی براق است. درصد پود روی موجود در این محصولات بیش از 95 درصد است که این خود سد محافظ بسیار قوی ایجاد می نماید.  حلال این محصول از خانواده ی کتون ها است و با تینرهای معمولی رقیق نمی شود.

رنگ زینکا مقاومت شیمیایی، دمایی، رطوبتی و حلالی عالی دارد. برای سازه های در معرض مواد اسیدی و قلیایی و یا رطوبت بالا، یکی از بهترین گزینه ها استفاده از رنگ زینکا است. این پوشش به دلیل اینکه تک جزئی است روش اجرای آسانی دارد و بنابراین از نظر اقتصادی نیز به صرفه می باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر، لیست قیمت و خرید محصول با مهندس محمدخانی تماس بگیرید.

ثابت:02144377126

همراه:09129687674

روش رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما